Jakub Kiełtyka „Porównanie zdolności koordynacyjnych trenujących karate tradycyjne i nietrenujących”
Jakub Kiełtyka „Porównanie zdolności koordynacyjnych trenujących karate tradycyjne i nietrenujących”
Praca magisterska, Wydział Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii, Politechnika Opolska
Wstęp
Koordynacyjne zdolności motoryczne (KZM) są niezbędnymi uwarunkowaniami każdej postaci czynności ruchowej i w decydującej mierze wyznaczają efektywność działań i zachowań motorycznych jednostki. Zainteresowanie tematyką koordynacyjnych zdolności motorycznych związane jest faktem, iż w warunkach postępujących przemian techniczno-cywilizacyjnych rośnie znaczenie takich możliwości człowieka jak: właściwa orientacja w przestrzeni i w czasie, dokładne różnicowanie ruchów w zakresie przestrzenno-czasowo-dynamicznym, szybkie reagowanie na różne sygnały, zachowanie równowagi w warunkach statycznych i dynamicznych, racjonalne dostosowanie działań ruchowych do zmieniających się warunków i sytuacji, integracja przestrzenno-czasowych i dynamicznych parametrów ruchu oraz prawidłowa jego rytmizacja.
Celem pracy jest zbadanie, czy istnieje różnica w poziomie koordynacyjnych zdolności motorycznych u osób trenujących sztukę walki – karate tradycyjne, a osobami nie uprawiającymi żadnego sportu. Postawiono przy tym główną tezę badawczą, że osoby trenujące karate osiągną lepsze wyniki niż grupa kontrolna. Jako tezę pomocniczą przyjęto, że karate tradycyjne jako sport wymagający wielu rodzajów koordynacyjnych zdolności motorycznych, rozwija je i przyczynia się do ich polepszenia.
Głównym celem badań było zbadanie poziomu koordynacji ruchowej wśród badanych w wieku 20-26 lat trenujących karate tradycyjne i nietrenujących i porównanie tych wyników. Cel badań został zrealizowany.
Aby sprawdzić, czy osoby regularnie trenujące karate osiągną lepsze wyniki niż grupa kontrolna, w badaniach wykorzystano testy badające zdolności motoryczne zaproponowane przez J. Raczka, W. Mynarskiego i W. Ljacha.
Największy wpływ na pracę miały pozycje publikowane przez pracowników AWF Katowice oraz AWF Poznań, ośrodków wiodących w badaniach nad koordynacją ruchową. W fachowych opracowaniach nie brak opisów testów, w założeniu przeznaczonych do diagnostyki poziomu KZM . Wybierając testy badawcze opierano się na pracy autorstwa Joachima Raczka, Władysława Mynarskiego, Wladimira Ljacha pod tytułem Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych. W niniejszej pracy przedstawiony został zestaw testów, których wiarygodność została sprawdzona na populacji dzieci, młodzieży i dorosłych, pozwalających na dokonanie wszechstronnej oceny poziomu rozwoju specyficznych KZM. Wybierając testy KZM brano pod uwagę przede wszystkim możliwości ich przeprowadzenia w warunkach szkolnych, dlatego nie skorzystano z testów wymagających specjalistycznej aparatury pomiarowej.
Bardzo dużo materiału dostarczyła bardzo kompleksowa praca na temat koordynacji zatytułowana „Globalna i lokalna koordynacja ruchowa w wychowaniu fizycznym i sporcie” – monografia autorstwa Włodzimierza Starosty, uczonego światowej sławy, lecz również znanego sportowca. Monografia przedstawia nie tylko biopsychiczne podstawy koordynacyjnych zdolności motorycznych, lecz prezentuje również koordynację na przykładzie kilkunastu wybranych sportów.
Zainteresowanie badanego powyższym tematem wypływa stąd, iż uprawiałem karate tradycyjne przez 6 lat, czynnie uczestnicząc w zawodach i zgrupowaniach. W przeciągu okresu uprawiania karate zauważyłem poprawę swojej sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej…