Komendy sędziowskie

Komendy sędziowskie


Aby świadomie śledzić przebieg walki, musimy rozumieć zachowanie sędziego prowadzącego walkę i wiedzieć, co oznaczają jego gesty i komendy. Oto krótki kurs w tym zakresie. Na fotografiach pokazane są wybrane gesty i komendy sędziego prowadzącego walkę, obok wyjaśnienie, co oznaczają i w jakich sytuacjach są stosowane.

 

ZdjęcieOpisZdjęcie
Opis

 

Wznowienie walki (tsuzukete, hazjime!).

 

Sędzia przerywa walkę (Yame!) (na zdjęciu). Zawodnicy wracają na pozycje wyjściowe.
Sędzia zatrzymuje walkę w następujących sytuacjach: wykonanie przez któregoś z zawodników techniki, za którą być może należałoby przyznać punkt, upadek zawodnika, uraz, kontuzja, chwytanie za kimono, wchodzenie w zwarcie, kilkakrotna, naprzemienna wymiana nieefektywnych technik, wyjście za pole walki (jyo-gai!).

 

Zawodnik otrzymuje za wykonaną technikę ippon (8 pkt) i wygrywa walkę.

 

Zawodnik otrzymuje za swoją technikę waza-ari (4 pkt).

 

Sędzia rozpoczyna każdą walkę komendą: shobu ippon hajime! (walkę do jednego punktu rozpoczynaj).

 

Za wykonanie techniki kontaktowej (ate!) (na zdjęciu) zawodnik otrzymuje upomnienie lub karę.

 

W przypadku urazu sędzia, przytrzymując kontuzjowanego zawodnika, wzywa lekarza (Doctor!) (na zdjęciu). Wraz z nim na planszę wchodzi sędzia medyczny, który ocenia rodzaj kontaktu. Sędzia prowadzący zwołuje wówczas naradę sędziów narożnych (fu-kushin shugo!). Podczas narady ustalają okoliczności powstania urazu i po otrzymaniu informacji od sędziego medycznego ustalają punkty karne przewidziane przepisami dla danej okoliczności i rodzaju kontaktu.

 

Kara chui! równoznaczna jest z przyznaniem przeciwnikowi 4 punktów. (Sędzia wykonuje gest ręką kierując palec na wysokość pasa zawodnika). Sędzia może też ogłosić faul (han-soku!) (analogiczny gest sędziego, ale palec wskazuje na twarz zawodnika) (na zdjęciu). Walka kończy się wówczas zwycięstwem poszkodowanego.

 

Kara kei-koku równoznaczna jest z przyznaniem przeciwnikowi 2 punktów ( kei-koku!). Każde wyjście zawodnika za linię zewnętrzną pola walki (jyo-gai!) równoznaczne jest ze stratą 2 punktów. Dwukrotne wyjście za linię spowoduje przyznanie waza-ari drugiemu zawodnikowi. Można więc wygrać zdobywając ippon za czterokrotne spowodowanie wyjścia przeciwnika z pola walki.

 

Kara kei-koku równoznaczna jest z przyznaniem przeciwnikowi 2 punktów ( kei-koku!). Każde wyjście zawodnika za linię zewnętrzną pola walki (jyo-gai!) równoznaczne jest ze stratą 2 punktów. Dwukrotne wyjście za linię spowoduje przyznanie waza-ari drugiemu zawodnikowi. Można więc wygrać zdobywając ippon za czterokrotne spowodowanie wyjścia przeciwnika z pola walki.

 

"Wystawianie się" na ciosy, np. wyprowadzanie kontrataku bez reakcji obronnej na atak ( mu-shi!).

 

Brak natychmiastowej reakcji na komendy sędziego prowadzącego walkę (chui-mushi!).

 

Po upadku zawodnika sędzia nakazuje mu wznowić walkę w położeniu dla niego niekorzystnym, czyli z piętami przy linii ograniczającą pole walki. Komenda: Ten-to, sagaru! (na zdjęciu). (Sędzia wykonuje palcem wskazującym pełen ruch kolisty od zawodnika w kierunku centrum pola walki, a następnie kieruje zawodnika na linię).

 

Chwytanie za kimono, wchodzenie w zwarcie (tsuka-mi!) (sędzia wykonuje gest chwytania).

 

Po przerwaniu walki, sędziowie mogą wskazywać, że technika nie spełniła wszystkich kryteriów na punkt. Sędzia prowadzący walkę wskazuje to odpowiednim gestem i komendą tora-nai!

 

Sędzia wyjaśnia odpowiednim gestem i komendą przyczynę braku przyznania punktu.
Zła synchronizacja czasu (timing!)

 

Technika bez kime (yowai!).

 

Technika chybiona (nuke!).

 

Zły dystans wykonanej techniki (ma-ai!).

 

Technika pchająca (oshi!).

 

Technika zablokowana (uke!).

 

Słaba pozycja (tachi!).

 

 

Sędzia mając inne zdanie niż pozostali sędziowie ma możliwość, po wygłoszeniu komendy Sai-shinpan! (na zdjęciu), pokazać gestami własną opinię i uzasadnienie, a następnie poprosić pozostałych sędziów o ponowny werdykt (han-tei!)

 

 

Koniec walki (Sore-made!)

    

Opracowanie i demonstracja: Jadwiga Skurska, 4 Dan, sędzia klasy międzynarodowej
Zdjęcia: Grzegorz Jastrzębowski